De Centrale houdt van kunst en kunst houdt van de Centrale. Omdat gastronomisch genieten een totaalbeleving is prikkelen we graag alle zintuigen en besteden we veel zorg aan passende kunst in het restaurant. In de Centrale is ruimte voor verrassende verkooptentoonstellingen. Wil je hier ook een keer exposeren neem dan contact op met Justa van den Bulk j.vandenbulk@gmail.com
NU TE BEWONDEREN IN DE CENTRALE: MARLOES KOSTER
Marloes Koster is in 2015 begonnen met schilderen bij Wilma Keizer. Ze schildert met acryl op doek, papier en hout. Ook werkt zij graag met collagetechnieken, zoals het gebruik van beschilderde stukken papier. De schildererijen van Marloes kenmerken zich door een sterke compositie en een gevoel van ruimtelijkheid. In haar schilderijen is altijd perspectief aanwezig. Daarnaast spelen contrasten een rol. Zoals de ontmoeting tussen straks geordende architectonische ruimte en de ongeordende natuur. Maar ook het contrast tussen grof geschilderde stukken papier en straks geschilderde lijnen. Marloes houdt van het onverwachte en het onvoorspelbare. Dit is ook de manier waarop het werk tot stand komt. Ze laat zich graag verrassen door wat er al schilderend ontstaat. Vaak begint ze zonder vastomlijnd plan. Vervolgens blijkt ze toch vaak behoefte te hebben aan kaders… Dit spanningsveld tussen controle en ‘loslaten’, tussen ‘begrensde ruimte ‘ en
‘de vrije natuur’ maakt het schilderen voor haar tot een avontuur. In de centrale toont Marloes onder andere een serie schilderijen op hout, waarin zij het schilderen heeft gecombineerd met houtsnijden, en een serie groene schilderijen die zij heeft gemaakt naar aanleiding van haar reis door Costa Rica.
Marloes Koster is in 2015 begonnen met schilderen bij Wilma Keizer. Ze schildert met acryl op doek, papier en hout. Ook werkt zij graag met collagetechnieken, zoals het gebruik van beschilderde stukken papier. De schildererijen van Marloes kenmerken zich door een sterke compositie en een gevoel van ruimtelijkheid. In haar schilderijen is altijd perspectief aanwezig.
Marloes houdt van het onverwachte en het onvoorspelbare. Dit is ook de manier waarop het werk tot stand komt. Ze laat zich graag verrassen door wat er al schilderend ontstaat. Vaak begint ze zonder vastomlijnd plan. Vervolgens blijkt ze toch vaak behoefte te hebben aan kaders… Dit spanningsveld tussen controle en ‘loslaten’, tussen ‘begrensde ruimte ‘ en
‘de vrije natuur’ maakt het schilderen voor haar tot een avontuur.
Wilma Keizer is beeldend kunstenaar (CA) en docent schilderen. De schilderijen van Wilma Keizer zijn vol energie en kleur. Haar werk is opgebouwd uit vele lagen. In de eerste laag is vaak handgeschept loktapapier verwerkt uit Nepal. Daarop schildert ze met behulp van sjablonen en daaroverheen komen weer losse schildertoetsen. De lagen worden steeds fijner van structuur en de verscheidenheid in kleuren wordt groter. De invloed van haar theaterwerk is goed terug te zien. Haar interesse in mensen, hoe ze praten, kijken en … flirten. Van 2009 tot 2012 liet zij zich inspireren door films.
Zolang Marjolein zich kan herinneren is ze in de weer met naald en draad. Ze maakt beelden in uiteenlopende vormen, van sculpturaal tot in het platte vlak, en met uiteenlopende media zoals oude foto’s, papier, textiel en draad. In haar werk geeft ze graag commentaar op nieuwsberichten, geschiedenis of emancipatiezaken. Door gebruik te maken van verschillende typografie levert ze met tekst zowel een informatieve als een esthetische en vaak ook kritische laag in haar werk. Actuele thema’s als feminisme, gender en discriminatie toont Marjolein heel raak en met een vette knipoog. Speciaal voor de expositie bij de Centrale heeft Marjolein nieuw werk gemaakt, hierbij staat de Nederlandse geschiedenis centraal.
Als je op de juiste manier kijkt, is er om je heen (ook dicht bij huis) veel moois te zien, is Edze’s idee bij het schilderen. Vanaf 12 maart zijn veel van zijn ‘Delftse’ schilderijen in De Centrale te zien. Zo’n twintig jaar geleden begon Edze, naast zijn werk als architect, te schilderen. Met acrylverf werkt hij voornamelijk op papier; vaak met heldere kleuren, in transparante waterige lagen.
Inspiratiebronnen zijn de kleurrijke werken van Henri Matisse en de oude binnenstad van Delft. Voor de verbeelding van de historische stad, zijn veelal eigen of oude foto’s het beginpunt. De blik is daarbij vooral gericht op verhoudingen, vlakverdeling, karakteristieke vorm en ruimtelijke sfeer. Door te schilderen wil Edze niet alleen het (meer of minder bekende) onderwerp weergeven. Ook los van de herkenning, probeert hij met zijn werk, door expressie en abstracte kwaliteit van de compositie, iets te raken bij de kijker. Kleur en vlak- opbouw zijn daarbij belangrijker dan de precieze voorstelling.
www.edzevanderlaan.nl
Maaike Canne is een illustrator en kunstenaar gevestigd in Rotterdam. Zij is actief op het gebied van redactionele en commerciële illustratie, schilderkunst en muurschilderingen.
Tessa Biemans (1988, Rotterdam) studeerde Fine Art aan de Willem de Kooning Academie te Rotterdam. Ze is werkzaam als beeldend kunstenaar (schilderen) en houdt zich daarnaast bezig met schrijven. Sinds 2016 plakt ze geschilderde stickers op stoplichtpalen voor fietsers in het centrum van Rotterdam, ter vermaak tijdens rood licht.
Wij genieten elke dag van de prachtige lampen van het Delftse designbureau Studio Stills. Wil je een lamp kopen of heb je vragen? Neem dan contact op met janneke@studiostills.nl
www.studiostills.nl
Vivian Ammerlaan is een kunstenaar die werkt met digitale en analoge fotografie. Ook gebruikt zij af ten toe video. Ze laat zich inspireren door overweldigende landschappen en natuur, zoals de effecten van water en licht.
www.vivianammerlaan.com
Instagram: @jimimpelmans of jimdus.tumblr.com
Instagram: @leo_postma
Daan den Houter is een multidisciplinaire kunstenaar. Hij heeft kunstmatige intelligentie gestudeerd waarin hij de basis vond voor zijn werk als kunstenaar.
Nina haar werk bestaat voornamelijk uit illustraties met een hang naar grafische vormgeving. Zij is gefascineerd door eenvoudige vormen, druktechnieken en massaproductie.